A pokol
kapui (interjú)
Az egyházi kollaborációról
Szerző: Buják Attila.
168óra,
2005. március 19., 2005/11. szám
http://www.168ora.hu/cikk.php?id=3335
"Mintha a pokol kapuin
tekintenénk be" - mondja Majsai Tamás református
teológus, aki nemrég a Mozgó Világban tett közzé szemelvényeket levéltári
kutatásaiból. Ő nem állított össze listát: dokumentumokat közölt. Nem a nevek
voltak számára fontosak. Annál megdöbbentőbb a kép állam és egyház
"sajátos" viszonyáról, a papi kollaboráció szorgos mindennapjairól, a
hálózatról, amely épp azok révén hatolt be a templomokba, akik ott a legfőbb
szakrális felügyeletet gyakorolták. Milyen indíttatásból? Milyen morális és
politikai következményekkel jár mindez a mára és a holnapra nézve?
Szemet szúr a Mozgó Világban
megjelent tanulmányának elején közölt állítás: a várható lusztrációs
eljárásban érdekelt történelmi egyházak vezetői a miniszterelnöki bejelentést
követően sürgős tanácskozásra ültek össze a természetes patrónusuknak tekintett
politikai jobboldal vezérkarával. Gondolja, hogy a várható "levéltári
következményekről" tárgyaltak?
Szemmel látható, hogy a történelmi egyházak és a jobboldal (jelesül a Fidesz) vezetői között deklarált szövetség van. Ez nyílt titok. Annak idején Balogh Zoltán, a Miniszterelnöki Hivatal egyház-politikai tanácsadója mondta ki: a kormány és az egyházak között stratégiai szövetség jött létre. Egy stratégiai szövetség pedig - ha komolyan vesszük - nem néhány politikai pillanatra szól.
Az, hogy a jobboldal gesztusokat
tesz, tény. Ám a bal sem cselekedett a kedvük ellenére, ha kormányon volt.
Megpróbáltam végiggondolni: mi a különbség a két helyzet között. Lusztrációs kérdésekben ugyanis - akár a jobb-, akár a baloldal van hatalmon - az egyházak mindenképp számítanak a kurzus fokozott "tapintatára". Mialatt azonban a természetes szövetségesnek tekintett jobboldal támogató intervencióját őszinte szavazatgyűjtő és pártmissziós hálával honorálják, a baloldal pipogyaságban és rossz lelkiismeretben fogant segítségét annak tekintik, ami: köszönetet sem érdemlő természetes úrbéri járadéknak.
Amikor az NBH
egyik vezetőjénél Antall József érdeklődött, miért olyan magas a rangos egyházi
hálózati emberek száma, állítólag azt a választ kapta: az "egyházi
vonalon" végzett munka a belső elhárítás sikerágazata volt. Miért?
Nem szabad elfelejteni, hogy az egyházak a Kádár-korszakban nem rendelkeztek az érdekérvényesítés olyan csatornáival, mint más intézmények, szakmák. Másoknál legálisan létezett a "kijárás" természetes útja. Egy lapszerkesztő vagy kórházigazgató tisztában volt azzal, miként érhet el valamit. Az egyházak számára a tanácsi apparátus is sokkal nehezebben megközelíthető. A pártvonal pedig szigorúan el volt zárva. A párttitkár számára éppoly nehéz az érintkezést megtalálni a klerikussal, mint fordítva. A "pártcsatorna" helyettesítésére, amely az állami gépezet magasabb régióiba emelhette a papságot, talán a legalkalmasabb az állambiztonsági kapcsolatrendszer volt. Annál is inkább, mivel képviselőit nem kellett keresni. Házhoz jöttek.
Milyen szép.
Nem akarok a mechanizmus apologétája lenni, de amikor az ember azt tapasztalja, hogy az állambiztonsági szolgálatokkal való együttműködés milyen érdekérvényesítő lehetőséget nyújt, kínálja magát a helyzet. Óhatatlanul kialakul valamiféle "platform", amely közel hozza egymáshoz a feleket. Olyan ez, mint a foglár és a rab kapcsolata. "Egymásra találnak."
De köztük áll az Állami Egyházügyi
Hivatal.
A hivatal a hetvenes-nyolcvanas évekre valósággal "elklerikalizálódott". Olykor nem lehet megállapítani: vajon az egyházi emberek mozgatják-e a hivatalt, vagy fordítva. Az állami emberek valósággal sütkéreztek a fényben, amit az egyházi gloire és patina jelentett. Miklós Imre boldogan parolázott római katolikus papokkal, imádta a barokk pompát, a klerikalizmust. Épp ezért jobban kedvelte a katolikusokat, de a protestánsokkal is vidáman elment Genfbe, ahol Tóth Károly püspök hordozta körül az Egyházak Világtanácsának fórumai előtt. Hasonlóképp közeli kommunikációs helyzetbe kerülhet a tartótiszt és papi ügynöke. Egy idő után az ügynök úgy érezheti: ha ügyesen adja elő a tartótisztnek, mit akar, nyitott fülekre talál.
Azt állítja: a kiszolgáltatottság már
nem volt olyan súlyos, mint ahogy manapság halljuk.
Tény és való: az egyházak nem voltak a rendszer kegyeltjei. De idővel állam és egyház között olyan "összhangzás" alakult ki, amelyben az egyházak mérvadó személyiségei leplezetlenül keresték, mivel tudják az általuk nagy becsben tartott Magyar Népköztársaság javát szolgálni. Egyfajta "reformkommunista" logikával úgy ítélték: a rendszer megújítható. És ha ésszerű alkut kötnek, többet tudnak elérni közösségeik - és a maguk - javára, mint ha ellenzékbe vonulnának.
Ez a viszony az egész klérust
jellemezte, vagy csak a felső papságot?
Kialakult egyfajta egyházi "nómenklatúra", amely nagyon is konkrét előnyökre tett szert a magas szintű kollaboráció révén. Ők voltak a legbefolyásosabb kijáróemberek. Kulcspozícióba kerültek. De tény az is, hogy alapvetően az egész egyházi struktúra úgy érezte: a máskülönben gyakran kritizált hálózati hierarchia a közös jót szolgálja.
Ez még magyarázható megingás. Hol a
csalás, a hamisság?
Számos dologban. Mondok példát. X. egyházkerületi vezető főként azzal foglalkozik, hogy valamilyen jelentős egyházi építmény megépülését szorgalmazza. Mögötte áll a hálózati apparátus. Ezenkívül ügynöki jelentéseket körmöl naponta, kétnaponta. Másra lassan már nincs is ideje. Tetőfedésről tárgyal a kivitelezővel, és jelentéseket ír.
Ennyire időigényes dolog lenne a
besúgás?
A hálózati tevékenységnek volt egy olyan dimenziója is, hogy az emberek energiáját lekösse. Az egyházi ember hetente két-három órát tölt együtt meghitt helyeken, "fedett" lakásokban rendőrökkel. Ki kell magyarázni a hivatalában: szerdán miért nem tud bejárni. El kell sunnyogni a találkozóra, majd le kell ülni este, hogy leírja, mit látott, mit tapasztalt, és emellett végére kell járni a tartó utasításainak. Nem értettem gyakorló lelkészként, mi az oka, hogy a püspök úr hónapokig nem tudja fogadni szolgatársait. Hogy az esperes urat sem könnyű elérni. Ma már jobban értem.
Miért igényelte az egyház ilyen
forrón az állami patronátust?
Szó sincs arról, hogy ez a Kádár-rendszer folyománya lenne. Különböző, messzire vezető okok állnak annak hátterében, hogy az egyházi struktúrák nem éreznek magukban annyi erőt, amivel önmaguk előtt is igazolható eredményeket tudnának elérni. Ezért minduntalan külső segítséget keresnek, amely őket a jelentőségteljesség pozíciójába helyezi. A legkiválóbb segítőtárs pedig az állam. A kezdeti éles konfliktus pedig, amely szinte a vallásháborúk jegyeit viselte magán (ne feledjük, a küzdelem két üdvkonstrukció harca is volt), idővel elhal, és az ellenfelek kezdenek egymásra találni.
Kiderül, hogy az egyház nem is
ellenség?
Miért lenne az? Intenzív rendszerkritika legfeljebb a kisegyházaktól érkezik. Ezeket üldözik is, néha a nagyegyházakkal összefogva. A történelmi egyházak ezzel szemben úgy látják: a kollaboráció, a kritika elrejtése gyümölcsözőbb.
1958-ban állítólag
százkilencvenvalahány besúgó pap volt. Ön azt írja: a Kádár-korszak záró
évtizede aranyidő az állambiztonság és az egyház kapcsolatában.
A késő kádári korszakban az egyházaknak már semmi bajuk a hatalommal. Saját belső ellenzéküket úgy tagadják meg, mintha cégéres eretnekekről lenne szó. 1986-ban Nyíregyházán tartottak egy értekezletet, ahol az egyházmegye területén munkálkodó, ideológiai ügyekben illetékes párterőket vonták össze. Ideológiai titkárokat, kultúrreferenseket, párttitkárokat. Velük beszélget Miklós Imre. A politikai héják nekitámadnak: miért engedik szabadjára a gyeplőt? Mi lesz az eszmével, ha az egyházak napról napra több szereplési lehetőséget kapnak? Miklós szinte pityeregve magyarázza: elvtársak, vegyék tudomásul, a sír szélén táncolunk. Az egyházak úgy kellenek nekünk, mint egy falat kenyér. Azok ugyanis sziklaszilárdan együtt ingadoznak a párttal. A bukás előtti hetekben maga Tóth Károly püspök beszél arról: miért nem szabad az egyháznak most, amikor a hatalom kissé gyengül, kihasználnia sanyarú helyzetét.
Ma azt mondják: mindvégig zsarolták
őket.
Igen, az ilyesfajta együttműködés bonyolult és kellemetlen rituálé. Hetente megjelenik egy rendőr, hogy az orromnál fogva ide-oda rángasson. Nem kényelmesebb, ahogy az Orbán-kormány csinálta? Deklarálni, hogy az egyház stratégiai partnerünk? És akkor is kapunk pénzt, ha nem akarunk?
Kire tartozik mindez? Veres András
püspök úr szerint még a hívekre sem. Mivel legfeljebb egymást bántották meg.
Erre azt kell mondanom: Veres püspök úr teológiai és etikai iránytűje kibillent.
Ő a püspöki konferencia álláspontját
közvetíti.
Akkor a konferencia kapott teológiai agyérgörcsöt.
Végül is mi történt a diktatúra
bukásával? Akik akkor a helyükön voltak, ott maradtak. A hívek bizalma
töretlen. A politika körüludvarolja őket. Miért kérjenek bocsánatot?
Ha valakiben nem volt annyi józanság,
hogy legalább az elmúlt tizenöt év alatt egyszer kimondja: igaz, ott, akkor
"úgy" gondoltam, de hibáztam, a választott út végül is
problematikusnak, sőt, sok-sok tekintetben igen gyalázatosnak minősül, akkor
valóban nem fog önkritikát gyakorolni, sem bocsánatot kérni. Előfordulhat (és
nagyon úgy néz ki), hogy ebben az esetben külső eszközökkel tanítja őt alázatra
és önismeretre a Történelem Ura.
A szerkesztő kommentárja:
A
219 nevet tartalmazó ügynöklistán 50 (az ismétlések miatt valójában 48) egyházi
személy neve szerepel. Köztük egy kivételével az összes, 1989-ben egyházmegyét
irányító püspöké.
A
tizenkettedik helyen áll az ügynökmúlttal vádoltak sorában dr. Zakar Ferenc Polikárpnak, a zirci
ciszterci kolostor főapátjának neve, aki a zirci városi televíziónak
eljuttatott nyilatkozatában kijelentette: nem volt ügynök, egyszersmind több,
gyanúba kevert egyházi méltóságot is megpróbált tisztázni. Alább az ő
hozzájárulásával idézünk nyilatkozatából.
Polikárp főapát megemlíti: a listán szereplő egyházi vezetők közül hárman (Kisberk püspök, Kádár érsek és Timkó
püspök) már nem is éltek 1989-ben.
"A
listán szerepel négy vatikáni diplomata - írja az apát -, akiknek akadt dolguk
az Állami Egyházügyi Hivatallal, mert ez volt a Szentszéktől kapott feladatuk,
de ettől még nem voltak ügynökök." Megjegyzi: egyikük, Kada
Lajos nuncius 1985-ben még vízumot sem kapott a magyar hatóságoktól - kizárt,
hogy ügynök lett volna. Szerepel még a listán Poggi
kardinális, aki a Szentszék nunciusaként többször is járt Magyarországon.
Állítólag "a Vatikánban hétfőn harsányan nevettek, amikor hallották, hogy Poggi úr szerepel a listán".
Polikárp atya 1950-ben, miután a kommunista állam megvonta a szerzetesrendek
működési engedélyét, "vasfüggönyön, aknazáron és kanálison át menekült Rómába", s ott maradt 1996-ig, amikor zirci
apátnak nevezték ki. Nyilatkozatában úgy fogalmaz: "1978-ban a már
megadott vízumomat érvénytelenítették, és csak a kalocsai érsek engedélyével
jöhettem mégis látogatóba édesanyámhoz. Talán mégsem valószínű, hogy ügynök
lettem volna."
Zakar Ferenc Polikárpot 1985-ben a ciszterci rend
generális apátjává nevezték ki. Erről így ír: "Igaz, hogy apáttá
avatásomon a Magyar Népköztársaság meghívás nélkül képviseltette magát, igaz,
hogy mint generálisnak tárgyalnom kellett rendtársaim érdekében az Állami
Egyházügyi Hivatallal, de ez még nem ügynökösködés. Jelentést nem írtam, de
miről is írtam volna? Rólam, a Történeti Hivatalban található iratok tanúsága
szerint, annál többet jelentettek."
Nyilatkozata
ekként zárul: "A ténylegesen működő egyházi ügynökök nincsenek a
listán."
A Németh Miklósnak tulajdonított lajstrom napvilágra kerülése után mindössze
ketten (Kiss-Rigó László esztergom-budapesti
segédpüspök és Harmati Béla myugalmazott evangélikus
püspök) jelezték: pert indítanak.
Veres András, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia titkára nemrég így
fogalmazott: "Szervezett támadás indult az egyházak, különösen a katolikus
egyház ellen." Hozzátette: a diktatúra idején "minden vezető
tisztséget betöltő személy rendszeresen úgynevezett hangulatjelentést írt
munkahelyéről, környezetéről".
Veres
ugyanakkor úgy véli, az egyházában működő ügynököknek "nem kell nagy
nyilvánosság előtt elnézést kérniük, mivel nem a társadalom, csak esetleg
néhány társuk ellen vétettek".
A listavezető Paskai bíboros egy internetes lapnak
így kommentálta az ügynökügy fejleményeit: "Hagyjuk ezt az egészet, legyen
már vége."
Gyulay Endre szeged-csanádi megyés püspök a Magyar
Nemzetben jelentetett meg nyílt levelet, megemlítve: az Antall-listát egy
barátja "többször is látta", az ő neve azonban nem szerepelt rajta.